lørdag den 13. oktober 2012

A American Teenagers Life

Så som lovet vil jeg fortælle basic om min hverdag i dette blogopslag... (Min mors ide)
Jeg ved ikke hvor interessant det er, men det er sandt at der er en stor kultural forskel på min hverdag som en Hippie på børneskolen Bifrost og nu som den nye pige på en High School med 1200 unge mennesker.. Derudover er USA et enormt land, meget stolt og meget langt fremme i skoene, Med hensyn til tekonologi, men også i forhold til deres måde at tænke og reagere..

Sinden jeg voksede op i lille herning, ind i en lille beskyttende familie, med sunde omgivelser og venner der alle havde den samme opvekst og hverdag som mig, Skulle man tro at jeg ville være mere overrasket over de mennekser jeg møder i min nye "virkelige" verden idag.. Men som jeg altid har fået at vide var jeg velsindet at komme på en skole der fortalte mig og den virkelige verden og gav mig lysten til at gøre som jeg gør nu... Opleve den..

Jeg har før forklaret at High School er yderst meget som man ser på film.. Og jeg vil fastholde dette.. Da klikker er en tydelige del af hvordan folk finder venner herover.. Og de er delt op i sportshold, danceteams, dramakids, nerds og så videre.. Så som en ny udenfrakommende dansk pige, havde jeg ingen ide om hvordan jeg skulle finde venner i det store rod...  Hvem er jeg? Hvilken slags pige er jeg?, Hvor høre jeg til?.. Spørgsmål jeg ikke rigtigt havde stildt mig selv før, fordi jeg ikke har haft brug for det... Det er sikkert at sige at jeg ikke hørte til ved de sportye piger... Tydeligvist..

Jeg har fundet ud af, at den største forskel mellem den normale skole gang i Denmark og USA virkelig ligger i hvordan de vælger at opdele deres klasser..

Som bifrostbarn var jeg en 15 del af vores egen lille familie..
Vi var alle hinandens bffs (best friends 4ever).. Mest fordi vi alle mødtes en dag i august da vi alle var i en alder fra 5 til 7 år og havde ingen ide om hvad vi lavede... Men i den alder var vi lige glade.. Vi snakkede i to sekunder og var bedste venner.. Sammen havde vi været igennem så meget, hvilket gjorde os ekstremt tætte.. 10 år senere skiltes vi ad.. Men vi var sammen hver enste dag i de 10 år.. Vi var igennem det dummeste drama og de største skinderier.. Men vi var sammen som en familie...

Nu efter bifrost årende forsvandt imellem over fingre, er vi alle ude og prøve noget nyt..
Efterskoler, gym, uc10 og så mig.. Der er skør nok til at rejse til den anden side af planeten...
De er nu alle ude og har alle fået en ny klasse, med 19 nye elever at dele dag ud og dag ind med...
Starten er akavet fordi de er alle nye til hinanden... Men den vej jeg valgte at gå bliver uden en ny klasse og uden en masse mennesker der alle prøver at få venner..

High school for du ikke én klasse du er sammen med hele året.. Du får ikke ét klasseværelse og du får ikke én ven... Hele skolen er din legeplads og alle mennesker kan være i din klasse..
Klasserne er kun opdelt på én måde:
Fresman - 9 klasse
sophmore - 10 klasse (1g)
Junior - 11 klasse (2g)
Senior - 12 klasse  (3g)

Der er cirka 300 elever i hver klasse.. Men bare fordi jeg er en junior er jeg ikke kun i klasse med andre juniors... Jeg er i klasse med folk fra alle fire klasser og jeg skifter klasser 4 gange om året...

Så da jeg trådte ind af dørene første skoledag var jeg ikke bare nervøs... Jeg var bange...
Jeg indså først senere at den første dag ikke ville udgøre resten af mit år, det første indtryk er vigitgt.. Hvis du giver et indtryk på nogen.. Men min første skoledag var en langsom samtale mellem mig og mine lærer og ingen teenagere mødt den første dag..

Det tog mig et stykke tid, at finde min plads i denne jungle af mennesker, som man ikke kender og jeg tror ikke, at jeg er der helt endnu.. Men jeg er HER og jeg er på vej :-D


Min hverdag starter klokken 06:30 mandag morgen efter en dejlig weekend... Natalie kommer ned af trapperne og fodre kattene, hvilket vækker mig fra min søvn og får mig til at vende mig og tænke bare 5 minutter mere, men sekunder senere banker hun på døren og siger "Nellie it´s morning" Hvorefter jeg normalt svarer, efter min forvirring over at hun snakker engelsk, "already!?".. Hvilket oftes forlader natalie med et grin, hvorpå hun begiver sig ovenpå igen og jeg vender mig og tænker i hate mondays!
- Så ja... Det ligner meget min hverdag derhjemme...
7:15 er jeg klar, efter at have rodet hele mit værelse til med det tøj, jeg troede jeg ville have på..
Jeg spiser min morgen som består af yogurt eller ceerious.. Jep meget normalt
7:32 Køre Scott mig i skole i hans hvide pickup truck (Som er overdrevet sej). Her begynder det at gå op for mig, hvilken side af planten, jeg befinder mig på. Da vi køre forbi Tack John´s og høre Bob and Shery i radioen.. Hvilket er et show med de underligste mennsker der ringer ind og fortæller om de underligste ting de har oplevet (En dame fortalte om hvordan hun fandt ud af 20 år senere at hun giftede sig med sin eget far)... Ohh dear US :-D
Også når vi ankommer til Aberdeen Central High ligner mit liv en tøsefilm.. parkeringspladsen er fyldt med teenagers i alderen fra 14-18 år der alle selv kørte i skole (Du kan køre bil når du er 14 her).. De kommer gående med deres venner henad mod den store hovedindgang der er over tatooveret med GODEN EAGLES plakater.. Jeg hopper ud af bilen, efter vi har ventet forevigt på den store gule skolebus, der altid holder foran os...
Jeg siger "have a good day Scott, Thanks for the ride" og han vil normalt svare " you´re welcome hon, see ya tonight" Og han vil køre videre på arbejde..

Og så er jeg på egen hånd.. Jeg går hen imod de store døre og er klar på hvadend der venter mig derinde (just kiding)... Jeg kommer ind til den fyldte kantine og lyden af country musik.. Jep de har god musik smag.. Så jeg går hen til mit skab og efterlader min jakke der.. Der møder jeg typisk min ven Alan... Vi går til kantinen hvor jeg er omgivet af venner og føler mig mindre nervøs... (keep in mind der er 1200 elever omkring os)
Vi snakker til en 08:05 tiden, hvor alle begynder at finde deres klasseværelse, da advarelses klokken gik af.. 5 minutter til timerne starter... At gå på gangen i mylder tiden er.. Svært.. Alle der kender mig ved at jeg har svært ved at holde oppe i forvejen.. Og jeg er faldet et par gange.. Men det sker.
Jeg sidder ved mit skrivebord i UShistory klokken 08:10 da klokken ringer og dagen officielt begynder.


min us history bog 
 US history er bestemt en af mine ynglings fag.. I starten følte jeg mig dum.. Mest fordi den viden der i denmark gjorde mig til den usa besate nørd, for dem var basic viden de lærte da vi lærte at synge lille peter edderkop.. Som nævnt før, usa er et stolt land, et meget, meget stolt land..
Men nu da vi er over den slags ting som alle vidste føler jeg mig igen som en nørd.. Hvilket er en god ting, da jeg føler at jeg er god til noget.. Og jeg kan med stolthed sige jeg var den eneste der svarede per refleks 1776, da vi var spurt hvilket år us blev et land... Og alle reagerede " that was the danish girl".. Jeg var stolt af mig selv..
Derudover er valget (president valg) i fuld gang nu og der bliver snakket en del om det.. 1000 tak til biffer for at lære mig alt hvad jeg behøver at vide.. Selv jeg kan fører samtaler om det.. Og jeg ved hvad jeg skal svare når folk spørg...
I Us histroy snakker vi i bund og grund om hvad der skete er hver tidsperiode.. Vi startede i de sene 1800 og er ved 1920erne lige nu.. Vi læser en kapitel derhjemme og diskutere det i skolen.. Vi har en test næsten hver uge..
Billede af Taylor swift
jeg skulle tegne 
Efter US history har vi 8 minutter til at gå til vores næste klasse.. Hvilket i mit tilfælde er Art (kunst)..
Hvilket jeg må sige er mit ynglingsfag.. Som jeg siger når jeg forklare folk herover hvorfor.. Jeg kan tegne på dansk.. Eller det er det samme over hele verden...
I Art har vi forskellige opgaver.. Vi startede ud med at tegne et rum i 3D persektiv og vi skulle selv indrette og bestemme hvor i verden vores rum var.. Jeg Lavede en amerikansk Dinner i LA..
Vi har også fået opgaver hvor vi skulle tegne et portræt og jeg tegnede Carrie underwood..
Sådan nogle ting og jeg sidder sammen med et par venner i art, så det er i virkeligheden en rigtig hygglig klasse.. Vi har ikke tests i art.. hvilket jo også er et plus
Efter kunst er det tid til min frokost.. Hvilket forgår i skolens kantine.. I skulle bare vide...
Jeg har fundet et bord med en masse drama unger som jeg sidder med.. (jeg er i dramaclub og i theaterstykket) Maden er ikke noget at råbe hurra for.. For det meste snakker folk om hvor meget det er Michelle Obamas skyld.. Da hun før skoleåret sluttede gjorde skolemadden sundere, så vi har ikke længere cacaomælk som et valg.. Som ex..
Efter frokost er der to muligheder.. Enten tager man i en klub eller går til superstudy..
Jeg er i SADD (students against destrucsive decisions) torsdage og fredage er jeg i dramaclub..
Ellers tager jeg til superstudy hvilket er et klasse værelse hvor du laver dine lektier, får dine karakter tjekket OSV..
I superstudy har du den samme lære og de samme elever hver dag, hele året... Men siden det er en "stille" klasse og det kun er cirka 20 minutter om dagen bliver det ikke som en normal klasse.
billede af kantinen 
 Efter superstudy går jeg til min spansk klasse.. I spansk vil vi typisk snakke spansk, oversætte ting fra spansk til engelsk.. Eller ser små kiksede film på spansk.. :-D
Efter spansk bliver det tid til Gymclass, Teamsports.... Som jeg selvfølgelig stinker til. Ikke alene er jeg dårligt til sport, nu spiller vi selvfølgelig alle disse sportsspil som jeg ikke kender... football, kickball, softball, baseball, flagball, OSV.. Jeg er complet lost.
Men jeg kan faktisk godt lide denne klasse, da alle mine venner tager den og vi bare snakker og prøver at spille og jeg har gode karakter alligevel (ved virkelig ikke hvorfor)...
skoledagen slutter 3:20 og derfra begynder gangene at blive fulde igen... Alle disse mennesker der alle desparat vil væk derfra.. Jeg går typisk ned til Natalies klasseværelse... Så jeg går imod strømmen... Hver dag.
Billede af red rooster cafe
igår (fredag) tog jeg efter skole sammen med Ana fra Rusland til Red Rooster hvilket er en lille sød cafe..
Det var rigtigt hyggeligt da vi er i samme båd... Væk fra vores hjem i et fremmed land.. Vi snakkede om vores oplevelser i staterne.. Og vores flyvetur på vores vej herover.. Og som i ved havde jeg en del drama i min historie...
Vi snakkede også om alle de nye ting som vi prøver herover som exsemplevis  al maden..
Mountain drew.. Dr pepper, cherry coke, Orange chush.. Og det er bare sodavand... Vi fandt også en ny slags sodavand hvor vi var.. Jones soda med bubblegum smag..
derud over der er selvfølgelig pumkinpie som er stort lige nu eftersom det er halloween måned...
 dette er så billedet af mig og ana og vores første pumkinpie...



Peace tea!














Nu hvor jeg kom ind på emnet halloween ville jeg vise et par billeder af byen i denne tid..

























Om aften tog Scott, Natalie og jeg til Bob og Paulas hus.. fordi jeg skulle se bobs garage.. 
Her er et billede: 


- A American teenagers life :-D

- Peace out - Nellie

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar